Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Σεπτέμβριος, 2014
Εικόνα
Ειρήνη Παραδεισανού: "Δεν μπορώ να ζήσω χωρίς βιβλία" Σειρά: Τα blogs στο Vakxikon.gr Αριθμός στη σειρά: 21       Συνέντευξη στην Άτη Σολέρτη (Σοφία Αργυροπούλου) Η Ειρήνη Παραδεισανού μπορεί να δηλώνει «παρείσακτη» πετυχαίνει όμως το αντίθετο μέσα από το αντικαθρέφτισμα της γραφής της. Κι αυτό γιατί το βλέμμα πηγάζει απ’ την ψυχή. Ιδιαίτερη περίπτωση αυτή η θέα. Διατηρείς το http://wwwpareisakth.blogspot.gr/ . Πώς προέκυψε αυτή η επιλογή της ονομασίας του blog σου; Είχα μια δυσκολία τότε να εκθέσω το όνομά μου. Και δεν δυσκολεύτηκα καθόλου να καταλήξω σ’ αυτό το ψευδώνυμο. Παρείσακτη αισθανόμουν πάντα. Δεν είναι ότι δεν έχω ανάγκη τους άλλους ανθρώπους, το αντίθετο μάλιστα. Είναι ότι με δυσκολεύει η τέχνη της επικοινωνίας, όταν αυτή καταντά ένα ανούσιο παιγνίδι χαριεντισμών και αμοιβαίων φιλοφρονήσεων. Μου φαίνεται γελοίο όλο τούτο. Οπότε απ’ αυτήν την άποψη μάλλον θα αισθάνομαι παρείσακτη
Εικόνα
12 Απρ 2014 Ρητορική ένδεια [Ειρήνη Παραδεισανού, Vakxikon.gr 2013] Του Κώστα Ψαράκη Με την Ειρήνη, την ποιητική συλλογή Ρητορική ένδεια της οποίας θα σας παρουσιάσω απόψε, γνωριστήκαμε πριν από μισή ώρα. Ωστόσο με ημερομηνία Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2008 υπάρχει στο blog μου μια ανάρτηση με τίτλο: Το τραγούδι των ανέμων ( http://psarakis-k.blogspot.gr/2008/10/blog-post_16.html ). Σεμνότητα λοιπόν και ομορφιά, η πρώτη αλλά διαχρονική εντύπωση από την ποίηση της Ειρήνης.  Περί ποιητικής  Η Ειρήνη τοποθετείται εξαρχής για την ποιητική της (όχι την ποίησή της) με το πρώτο της ποίημα τη Ρητορική ένδεια. Θα μπορούσαμε να θεωρήσομε ένα φάσμα, στο οποίο τοποθετούνται οι ποιητές, ανάλογα με το πώς αισθάνονται απέναντι στα ποιήματά τους, στο ένα άκρο του οποίου είναι «ο γονέας», αυτός που γεννά, και στο άλλο ο «μάστορας», αυτός που φτιάχνει. O «μάστορας» δουλεύει το ποίημα μέχρι να το φέρει εκεί που θέλει, καθώς το αισθάνεται σαν τεχνούργημα, σαν ένα
Εικόνα
14 Μαρ 2014 Ρητορικη ένδεια [Ειρήνη Παραδεισανού, Vakxikon.gr 2013] Της Εύης Πανταλού Θα αναφερθώ στην Ειρήνη και στο ποιητικό της έργο πιο πολύ ως φίλη παρά ως φιλόλογος.  Με την Ειρήνη γνωριζόμαστε από τα φοιτητικά χρόνια και από τότε μέχρι σήμερα διατηρεί ορισμένα χαρακτηριστικά που προσδιορίζουν με σαφήνεια τη δημιουργική της ύπαρξη και δραστηριότητα: ένα πνεύμα ανήσυχο, με έντονες κοινωνικές και πνευματικές αναζητήσεις, ένα άτομο που αρνείται τους συμβιβασμούς και τα κοινωνικά στερεότυπα, ονειροπόλα, εκ γενετής αλλοπαρμένη ψυχή -όπως αυτοαποκαλείται στην Προσευχή-, που ισορροπεί ανάμεσα στο ιδανικό, έτσι όπως το φαντάζεται-ονειρεύεται, και στο πραγματικό, έτσι όπως το βιώνει.  Η αίσθηση του δικαίου, είτε σε συλλογικό είτε σε ατομικό επίπεδο, και η εσωτερική ευαισθησία με την οποία προσεγγίζει τον κόσμο απηχούνται ξεκάθαρα στον συναισθηματικό και ιδεολογικό πλούτο των ποιημάτων της, όπως αντίστοιχα και η προσωπική της συστολή και μετριοφροσύ
Εκείνο που ξεχωρίζει τον πνευματικό άνθρωπο από τον απλό διανοούμενο, είναι η εποπτική ματιά, η επίγνωση όλων των επιπέδων κι όλων των όψεων του «αντικειμένου» του, και το να φανερώνει με παρρησία τα πάντα. Ο πνευματικός άνθρωπος μιλά «ως εξουσίαν έχων και ουχ ως οι γραμματείς». Λέει αυτό που του υπαγορεύει «το ζωντανό του σώμα», όπως λέει κι ο Σεφέρης, ο μέσα του δαίμων, ΤΩΡΑ, ΕΔΩ, και δεν περιμένει στη γωνιά, να τρέξει να σε δοξάσει κι αυτός αν σε δοξάσουν οι άλλοι ή, να τρέξει να σε σφαλιαρίσει κι αυτός αν σε σφαλιαρίσουν οι άλλοι. Γι’ αυτόν η ομολογία της αλήθειας που βιώνει είναι βιολογική ανάγκη, ηδονή χωρίς την οποία η ζωή του είναι βαρετή και ανούσια. Γιάννης Υφαντής